Forbes România i-a invitat pe cei mai importanți lideri din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate/trăite în anul 2023 și despre provocările anului 2024 în proiectul editorial #lecțiipentru2024.
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2023?
Din perspectiva noastră, anul 2023 poate fi caracterizat ca fiind anul investițiilor. Anul în care am asistat legal proiecte de investiții publice și private în valoare de aproape 900 de milioane de euro. Aici facem referire la proiecte de tip M&A (mergers and acquisitions) sau proiecte de achiziții publice privind derularea unor contracte importante care au vizat investiții în infrastructura națională: aeroporturi, spitale, iluminat public, etc.
România se află încă într-o poziție avantajată, cu toate schimbările legislative din ultimul timp, fie că ne referim la reforma fiscală, creșterea taxelor, inflație sau instabilitatea politică. Cu toate acestea, putem spune că acest sector, al investițiilor, a fost în 2023 unul efervescent. Drept dovadă am înregistrat o creștere a numărului de clienți cu aproximativ 15 procente, față de anul precedent.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2023? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la începutul anului?
Problemele sunt cele întâmpinate de orice antreprenor român, mai exact schimbările frecvente ale reglementărilor cu impact asupra mediului de afaceri, în special cele care vizează impozitarea. Instabilitatea legislativă și lipsa de predictibilitate în domeniul fiscal nu au făcut excepție nici pentru anul trecut. Toate aceste schimbări trebuie să se regăsească în sistemele contabile ale companiilor, deseori într-un timp scurt, pentru ca activitatea companiei să continue în condiții normale, fără să afecteze relația cu clienții.
În ceea ce ne priveste, cu toate provocările, anul trecut ne-am atins obiectivele stabilite la început de an și am ajuns la o cifră de afaceri de peste 1,5 milioane de euro. Am crescut baza de clienți, 35% dintre aceștia fiind investitori străini, majoritatea provenind din Belgia, Bulgaria, Cehia, Franța, Germania și SUA.
Cum au influențat crizele suprapuse și noua situație geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) activitatea companiei dvs.?
Nici războiul din Ucraina și nici conflictul din Israel nu au produs, din experiența noastră, modificări substanțiale în piața avocaturii din România, dimpotrivă am asistat la o creștere importantă a investițiilor străine în România și am avut multe solicitări în acest sens, de a asista legal inclusiv companii din Ucraina.
Este adevărat că economia s-a confruntat în ultimul timp cu prețuri mari la energie, cu creșterea taxelor și impozitelor în urma reformei fiscale, dar acestea nu au avut un impact major asupra nevoii de servicii juridice.
În ceea ce privește activitatea ONV LAW, noi am asistat anul trecut diverse proiecte de tip M&A, volumul total al acestora ajungând la 40 milioane de euro. În continuare sunt anumite domenii atractive pentru investitori, iar cele mai atractive în opinia noastră sunt cel financiar-bancar, infrastructura sau energia.
De asemenea, am asistat clienți în derularea unor proiecte majore de infrastructură în cuantum de peste 850 milioane de euro.
Observăm un trend ascendent și în 2024, desigur piața s-a mai stabilizat, nu mai putem vorbi de efervescența care s-a remarcat în 2021 și 2022, când multe companii și-au mutat activitatea din Ucraina și Rusia în regiunea sigură a Europei: România, Polonia sau Bulgaria sau acele companii care și-au regândit planurile de dezvoltare și au ales țara noastră.
Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?
România este în continuare atractivă pentru investitorii străini, piața locală a devenit tot mai potrivită pentru diversificarea și creșterea oportunităților de business. Cred că cei mai mulți antreprenori români sunt caracterizați prin reziliență și antifragilitate, sunt foarte creativi și orientați spre inovație și găsirea celor mai potrivite soluții pentru clienții lor, indiferent de contextul economic. Totodată, să nu uităm că mediul de afaceri din România se confruntă cu o politică monetară în general relaxantă, comparativ cu alte țări din Uniunea Europeană.
Principalele puncte slabe rămân cele de la nivel macro: lipsa de predictibilitate, modificări dese ale Codului Fiscal, taxarea excesivă pe muncă. În cazul antreprenorilor, lipsa acută de personal, spectrul unei recesiuni, creditarea din ce în ce mai scumpă și lipsa unei libertăți financiare și aș spune eu, vulnerabilitatea generală la politicile europene privind schimbările climatice, producția de energie din surse regenerabile și rata de reciclare.
Un alt punct slab este mentalitatea unor antreprenori români privind adaptabilitatea rapidă la instabilitatea pieței, capacitatea acestora de a se adapta la nou, fie că vorbim de tehnologie sau digitalizare. Avem nevoie de antreprenori cu viziune clară și o perspectivă strategică coerentă și cu modele de business sustenabile.
Acum, înaintea unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?
Cred că cea mai mare provocare a mediului de afaceri pentru anul 2024 este gestionarea creșterii costurilor datorate creșterii impozitării. Guvernul ar trebui să vină cu măsuri concrete de sprijin, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii, cu măsuri fiscale și legislative potrivite.
Nu cred că autoritățile statului vor lua vreo măsură care să afecteze major, în mod negativ, mediul economic și social, pentru a nu își periclita poziția în alegeri.
Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul 2024?
În primul rând, ne vom extinde la nivel regional. Urmează să deschidem o divizie ONV LAW în afara granițelor, iar acest lucru va însemna automat și extinderea echipei, a ariilor de practică și a portofoliului actual de clienți.
De asemenea, o direcție majoră pentru noi este zona de restructurare a activității companiilor, ca măsură de prevenție pentru redresarea companiilor aflate în dificultate. Estimăm că 10-15% din activitatea noastră va fi îndreptată în acest an către proiecte de tip restructurare corporativă, transfer de business, etc..
O altă prioritate pentru noi va fi oferirea de consultanță juridică în zona de sustenabilitate, companiile fiind obligate să publice mai multe informații legate de sustenabilitate decât până acum, inclusiv informații privind modelele lor de business, strategia și lanțurile de aprovizionare, etc.. De exemplu, într-o tranzacție de tip M&A, în contextul noilor directive, investitorii vor verifica aspectele de sustenabilitate atunci când achiziționează o companie, dacă sunt probleme care au legătură cu transparența decizională, guvernanța corporativă, egalitatea de gen, se vor uita la apecte de mediu.
Existența sau lipsa unor practici sustenabile vor reprezenta elemente importante în stabilirea prețului în tranzacții. De asemenea, due diligence-ul realizat de către avocați în procesul de achiziții va fi mult mai detaliat și concentrat pe aceste aspecte.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2024?
Situația geopolitică și dificultățile socio-economice actuale, precum inflația sau modificările fiscale de ultim moment, determină mediul de business să fie în alertă. Consider că printre principalele provocări sunt adaptabilitatea la schimbare și soluțiile inovatoare, astfel încât să putem oferi în continuare servicii juridice potrivite business-ului clienților noștri. Fiecare trebuie să se adapteze din mers, odată cu schimbările mediului în care activează.
La nivel global, evoluția mișcărilor puternic ideologice, precum Woke sau cancel culture, reprezintă un factor de influență important în bunul mers al economiei. S-au produs multe schimbări din acest motiv, atât pozitive cât și negative, la nivelul mediului de afaceri. Inclusiv pe piața muncii s-au produs schimbări majore în urma politicilor de diversitate, iar companiile au fost nevoite să se adapteze.
Nu putem să ignorăm nici tehnologia și digitalizarea, dar și integrarea inteligenței artificiale în activitatea organizațiilor, care au transformat atât serviciile oferite și modurile în care interacționăm cu clienții, cât și modul în care ne desfășurăm activitatea în echipă. Oportunitățile sunt imense, dar vin și cu provocări precum securitatea datelor, schimbarea comportamentului consumatorului/clientului.
Mediul de afaceri evoluează rapid, iar companiile trebuie să fie flexibile și receptive la noile tendințe și tehnologii, dar și precaute în același timp.