Astfel, autorităţile administraţiei publice trebuie să se asigure că toate clădirile noi din proprietatea sau administrarea acestora, care urmează să fie recepționate în baza autorizaţiei de construire emise după 31 decembrie 2018, respectă conceptul nZEB și au un consum de energie aproape egal cu zero. Obligativitatea încadrării în categoria nZEB este aplicabilă și în cazul clădirilor noi, în proprietate privată, însă de la o dată diferită și anume 31 decembrie 2020.
La data de 15 octombrie 2019, pe site-ul MDRAP a fost supus dezbaterii publice un proiect pentru modificarea și completarea Legii nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor.
Proiectul de lege are ca obiect transpunerea la nivel național a prevederilor Directivei 2018/844/UE de modificare a Directivei 2010/31/UE privind performanța energetică a clădirilor, precum și asigurarea conformității prevederilor Legii nr. 372/2005 cu prevederile Regulamentului (UE) 2018/1999 privind guvernanța uniunii energetice și a acțiunilor climatice.
Noua definiție propusă a nZEB
În ceea ce privește clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero (nZEB), noua definiție propusă prevede ca necesarul de energie pentru asigurarea performanței energetice al acestor clădiri să fie acoperit cu energie din surse regenerabile în proporție de minimum 30%, față de procentul de 10% prevăzut în reglementarea actuală, aspect care va avea un impact asupra costurilor realizării clădirilor de acest tip.
De asemenea, potrivit proiectului de lege, studiul privind posibilitatea utilizării unor sisteme alternative de înaltă eficienţă, a cărui întocmire se va solicita prin certificatul de urbanism emis în vederea obținerii autorizaţiei de construire pentru executarea lucrărilor de construcții, urmează a fi elaborat de către proiectant în baza unui conținut-cadru care va fi aprobat prin ordin al ministrului dezvoltării regionale și administrației publice.
Alte modificări relevante
Transpunerea prevederilor Directivei 2018/844/UE atrage și alte obligații în sarcina investitorilor, dintre care menționăm:
- pentru clădirile noi, pentru care certificatul de urbanism a fost emis după data de 10 martie 2020, investitorii sunt obligați să asigure echiparea acestora cu dispozitive de autoreglare pentru reglarea distinctă a temperaturii și calității aerului interior, în fiecare încăpere încălzită/răcită direct și/sau într-o zonă încălzită/răcită din clădire și/sau unitatea de clădire, dacă acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic și economic;
- în funcție de tipul clădirilor – rezidențiale sau nerezidențiale, respectiv noi sau existente, precum și în cazul renovării majore a acestora, se prevede obligația investitorilor/proprietarilor de a instala puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice și a tubulaturii încastrate aferente acestora, în cazul în care sunt îndeplinite anumite condiții.
Se propune introducerea de noi fapte care constituie contravenție, printre care nerespectarea de către investitorul/proprietarul/administratorul clădirii/unităţii de clădire, respectiv de către agenții imobiliari/agențiile de publicitate imobiliară a obligației de a preciza în anunțurile de vânzare sau închiriere a acestora informaţii din certificatul de performanță energetică a clădirii cu privire la indicatorii de performanţă (clasa energetică, consumul total specific de energie și indicele de emisii echivalent CO2), sancționată cu amendă de la 1.250 la 2.500 lei.
De asemenea, se prevede că MDRAP va asigura cadrul legislativ necesar înființării și funcționării unor instrumente de consiliere și de consultanță în domeniul energetic, de tip ghișee unice, accesibile și transparente, prin care proprietarii sau administratorilor clădirilor să primească informații referitoare la măsurile pentru creşterea performanței energetice a clădirilor, în scopul ajustării consumurilor de energie.
Sînziana Bărbieru, Managing Associate ONV LAW