Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ) a decis pe 16 februarie ca, pentru a fi legale, procesele-verbale de contraventie trebuie semnate olograf. Decizia va deveni obligatorie dupa publicarea acesteia in Monitorul Oficial. „In intervalul 2012 – 2014 au fost emise aproape 871.500 de amenzi pentru neplata rovinietei, iar in ultimii patru ani au fost contestate in instanta aproximativ 170.000 de procese-verbale de constatare a contraventiei, emise prin SIEGMCR”, potrivit Mediafax. Dintre acestea, peste 70% au fost anulate prin sentinţe definitive emise de instanţa de judecata.
1. Aspecte prealabile
Prin Decizia nr. 6/16.02.2015 pronuntata in recurs in interesul legii (RIL), ICCJ a decis ca procesele-verbale de contraventie ce constata si sanctioneaza fapta de a circula pe drumurile nationale fara a detine rovinieta, transmise pe hartie, sunt nule in lipsa semnaturii olografe a agentului constatator. Astfel, ICCJ a admis recursul formulat de catre Avocatul Poporului referitor la interpretarea dispozitiilor art. 17 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor si ale Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Sesizarea ICCJ cu aceasta problema de drept a fost determinata de numeroasele petitii adresate Avocatului Poporului cu privire la practica neunitara a instantelor de judecata. Atat Avocatul Poporului, cat si Ministerul Public, prin punctul de vedere formulat, au imbratisat interpretarea data de instantele de judecata potrivit careia procesele-verbale de contraventie sunt lovite de nulitatea absoluta, in lipsa semnaturii olografe a agentului constatator.
2. Implicatiile practice ale admiterii RIL-ului de catre ICCJ
Pentru a beneficia de efectele admiterii RIL-ului, partile interesate trebuie sa urmareasca publicarea Deciziei nr. 6/16.02.2015 in Monitorul Oficial, Partea I. Incepand cu acea data decizia ICCJ va fi obligatorie pentru instantele de judecata.
Pana la acel moment, procesele-verbale de contraventie care nu poarta semnatura olografa a agentului constatator vor putea fi contestate pe baza argumentelor de mai sus. Termenul de formulare a plangerii impotriva procesului-verbal de contraventie este de 15 zile, incepand sa curga de la data comunicarii acestuia contravenientului.
Cu privire la acest aspect, este esential pentru contravenienti sa verifice daca procedura de comunicare a procesului-verbal s-a realizat prin posta, cu aviz de primire sau prin afisare la sediul sau domiciliul contravenientului. Potrivit Deciziei nr. 10/2013, prin care ICCJ a admis recursul in interesul legii,“Modalitatea de comunicare a procesului-verbal de contraventie si a instiintarii de plata, prin afisare la domiciliul sau sediul contravenientului, este subsidiara comunicarii prin posta, cu aviz de primire.”
Astfel, procedura de comunicare este legala daca procesul-verbal de contraventie este transmis prin posta, cu aviz de primire. Procedura de comunicare prin afisare la sediul sau domiciliul contravenientului este legal realizata, doar daca anterior procesul-verbal a fost expediat prin posta, cu aviz de primire, insa comunicarea nu s-a realizat din culpa contravenientului-destinatar (de exemplu acesta nu a fost gasit la domiciliu).
De cele mai multe ori, procesele-verbale de contraventie intocmite de catre C.N.A.D.N.R. pentru astfel de contraventii sunt comunicate direct prin afisare la sediul sau domiciliul contravenientului, fara a fi comunicate anterior prin posta, cu aviz de primire. Mai mult, exista situatii in care, din cauza acestui mod de comunicare neadecvat, contravenientii afla de existenta procesului-verbal si, implicit, de aplicarea sanctiunii contraventionale, la o distanta de 2-3 ani de la data savarsirii contraventiei, atunci cand sunt instiintati de catre organul de executare cu privire la obligatia de plata a amenzii. Cum procedura de comunicare a procesului verbal doar prin afisare la sediul/domiciliul contravenientului este nelegala, termenul de formulare a plangeri nu incepe sa curga, astfel incat contravenientul are posibilitatea de formula plangere in termen de 15 zile de la momentul comunicarii efective a procesului-verbal.
Plangerea formulata impotriva proceselor verbale intocmite de catre C.N.A.D.N.R. pentru savarsirea contraventiei de a circula fara a detine rovinieta, insotita de copia procesului-verbal de constatare a contraventiei, trebuie introduse la judecatoria in a carei circumscriptie domiciliaza sau isi are sediul contravenientul.
3. Principalele argumente invocate de catre Avocatul Poporului
Pentru a sustine nulitatea absoluta a procesului-verbal de contraventie in lipsa semnaturii olografe a agentului constatator, Avocatul Poporului a aratat ca dispozitiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica nu sunt aplicabile in materia contraventiilor prevazute de O.G. nr. 15/2002, pentru urmatoarele argumente:
- Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica este aplicabila exclusiv raporturilor juridice de drept privat, nu si raporturilor juridice de drept administrativ;
- Legea nr. 455/2001 nu reglementeaza posibilitatea atasarii semnaturii electronice unui proces-verbal de contraventie sau unui alt inscris autentic;
- inscrisul in format electronic care poarta o semnatura electronica extinsa este asimilat unui inscris sub semnatura privata, sub aspectul conditiilor si efectelor sale, cu particularitatea ca acesta este destinat strict folosirii in sistemul electronic;
- procesul verbal de contraventie este un act administrativ, un act de drept public, si nu un inscris sub semnatura privata;
- procesul verbal de contraventie este comunicat contravenientilor pe un suport de hartie, si nu prin intermediul unui sistem electronic, nefiind un inscris in format electronic caruia sa ii poata fi atasata legal o semnatura electronica;
- intrucat contraventiilor prevazute de art. 8 din O.G. nr. 15/2002 le sunt aplicabile dispozitiile O.G. nr. /2001, lipsa semnaturii agentului constatator atrage nulitatea absoluta a procesului verbal de contraventie.
[:en]
The High Court of Cassation and Justice (HCCJ) ruled on February 16 that the contravention reports must be hand-signed by the relevant officer in order for them to produce legal effects. The decision shall be enforceable after publication in the Official Journal (Monitorul Oficial). Approximately 871.500 fines have been issued for failure to pay the tax for using public roads (vignette) between 2012 – 2014, and in the past four years approx. 170,000 reports issued by SIEGMCR have been challenged in court “, according to Mediafax. Of these, 70% were canceled by final sentence issued by the Court.
Practical implications for drivers
The parties concerned should follow the publication of Decision no. 6/02.16.2015 in the Official Journal, Part I, in order to benefit by the ruling. HCCJ’s decision shall be binding in Court starting the publication date.
Until then, the contravention reports that do not bear the handwritten signature of the relevant officer may be challenged in Court. The deadline for filing complaints against contravention reports is 15 days, starting from the date the report has been presented to the offender. Regarding this aspect, it is essential for offenders to check whether the contravention report has been delivered by post with a Confirmation Receipt, or I has been posted at the offender’s office or residence. According to Decision no. 10/2013, “Delivering contravention reports by mail with Confirmation Receipt is preferred to posting contravention reports at the home or the office of the offender.”
[:]